Σαν παγερός άνεμος από τις στέπες έφτασε το νέο μήνυμα της Μόσχας: «Είστε σε ζώνη θανάτου, μείνετε μακριά».
Δεν είναι σχήμα λόγου, ούτε υπερβολή για εντυπώσεις. Είναι προειδοποίηση ωμή, που θυμίζει στους ναυτικούς αυτό που οι παλιοί γνώριζαν καλά: στη θάλασσα η ζωή κρέμεται από μια κλωστή, και όταν τα κανόνια μιλούν, οι προθέσεις παύουν να έχουν σημασία.
Το χτύπημα στο τουρκικό δεξαμενόπλοιο στο Ismail δεν ήταν «ατύχημα». Ο αναλυτής Αντρίι Κλιμένκο το λέει καθαρά: η επίθεση ήταν στοχευμένη, σχεδιασμένη για να φοβίσει. Για να τρομάξει τους πλοιοκτήτες που εξακολουθούν να κινούνται στους ουκρανικούς θαλάσσιους διαδρόμους — αυτούς που, παρά τη φωτιά και τις εκρήξεις, εξακολουθούν να μεταφέρουν σιτηρά, καύσιμα και φορτία που κρατούν την οικονομία της Ουκρανίας ζωντανή.
Και μέσα σε αυτή τη δίνη, δεύτερη στη λίστα της Μόσχας δεν είναι κάποια μικρή χώρα.
Είναι η Ελλάδα.
Η ελληνική ναυτιλία στο στόχαστρο
Οι Τούρκοι έχουν το 40% της κίνησης.
Οι Έλληνες το 20%.
Κι αυτό σημαίνει: περίπου 400 ελληνικά πλοία πέρασαν φέτος από τα ουκρανικά λιμάνια — φθάνοντας σε μια Μαύρη Θάλασσα όπου κάθε μέρα πέφτουν drones, πύραυλοι και απειλές.
Η Μόσχα γνώριζε το στόχο της στο Ismail. Τα ραντάρ και τα AIS στον Δούναβη μιλούν καθαρά.
Το μήνυμα ήταν:
«Μην ενισχύετε τον ουκρανικό προϋπολογισμό. Μην κουβαλάτε φορτία που μας πολεμούν. Μην πλησιάζετε.»
Αυτό που λέγεται ψιθυριστά σε διπλωματικά γραφεία τώρα ακούγεται σχεδόν καθαρά:
η Ρωσία δεν θα διστάσει να χτυπήσει ξένο πλοίο, αν κρίνει ότι εξυπηρετεί τα ουκρανικά συμφέροντα.
Και μέσα σε αυτή τη ζώνη φωτιάς, ο ελληνικός στόλος στέκει δεύτερος πιο εκτεθειμένος μετά τον τουρκικό.
Τα λιμάνια του Δούναβη δεν είναι πλέον καταφύγιο
Ό,τι άλλοτε παρουσιαζόταν ως «εναλλακτική» της Οδησσού τώρα θυμίζει πολεμικό μέτωπο.
Izmail, Reni, Chernomorsk — κάθε μέρα χτυπήματα, κάθε μέρα συναγερμοί.
Η Ρωσία θέλει να στραγγαλίσει τις θαλάσσιες αρτηρίες της Ουκρανίας, να πνίξει το εμπόριο πριν αυτό φτάσει στην Ευρώπη.
Και μέσα σε αυτή τη στρατηγική, τα ελληνόκτητα πλοία δεν είναι απλοί περαστικοί.
Είναι κρίσιμος παίκτης.
Είναι μέρος του εμπορικού κυκλώματος που η Μόσχα θέλει να διαλύσει.
Τι σημαίνει για την Ελλάδα
Για μια χώρα που έχει στο DNA της τη ναυτιλία, που έμαθε να δαμάζει τα κύματα από την εποχή των παλιών καραβοκύρηδων, αυτές οι απειλές δεν μπορούν να μείνουν αναπάντητες.
Δεν αρκούν τα «παρακολουθούμε τις εξελίξεις».
Ούτε οι γενικόλογες προειδοποιήσεις.
Η Ελλάδα χρειάζεται τώρα:
ξεκάθαρη πληροφόρηση προς όλους τους πλοιοκτήτες,
συντονισμό με ΕΕ, ΝΑΤΟ και Ουκρανία για ασφάλεια στη Μαύρη Θάλασσα,
στρατηγική για τους διαδρόμους του Δούναβη που πλέον δεν είναι ασφαλείς,
και αποφασιστικότητα, γιατί η θάλασσα δεν συγχωρεί δισταγμούς.
Το μήνυμα της Μόσχας —όσο κι αν στριφογυρίζει μέσα σε διπλωματικά πέπλα— είναι σκληρό, ξεκάθαρο και ανησυχητικά παραδοσιακό:
«Όποιος κινείται σε περιοχές που θεωρούμε εμπόλεμες, μπαίνει στη ζώνη του θανάτου.»