ΕΛΚΑ: Μόλις στο 1,08% ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ τον Οκτώβριο – Μειώσεις σε φρούτα, λαχανικά και καθαριστικά

ΕΛΚΑ: Μόλις στο 1,08% ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ τον Οκτώβριο – Μειώσεις σε φρούτα, λαχανικά και καθαριστικά
ΦΩΤΟ: (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI)

Ανάσα για τα νοικοκυριά φέρνουν τα νεότερα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σύμφωνα με τα οποία ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε στο 1,08% τον Οκτώβριο του 2025, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2024. Το ποσοστό αυτό είναι αισθητά χαμηλότερο από τα επίπεδα των προηγούμενων μηνών, ενώ στο δωδεκάμηνο Νοεμβρίου 2024 – Οκτωβρίου 2025 η μέση αύξηση φτάνει μόλις το 0,85%.

Σημαντικές μειώσεις τιμών καταγράφονται σε βασικές κατηγορίες προϊόντων, όπως:

Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: –8,06%
Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: –5,10%
Τρόφιμα παντοπωλείου: –4,77%
Χαρτικά και είδη προσωπικής φροντίδας: –2,51%
Οικιακά και είδη μιας χρήσης: –1,24%
Η αποκλιμάκωση αυτή αποδίδεται στην ομαλοποίηση της αγοράς, στη μείωση των τιμών παραγωγού και στις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες που περιόρισαν το κόστος στα φρέσκα προϊόντα. Ειδικά στα τρόφιμα παντοπωλείου, η πτώση σχετίζεται και με τη μείωση της τιμής του ελαιολάδου.

Ωστόσο, παρατηρούνται αυξήσεις σε άλλες κατηγορίες:

Μπισκότα, σοκολάτες και ζαχαρώδη: +12,23%
Φρέσκα κρέατα: +10,54%
Προϊόντα πρωινού και ροφήματα: +5,53%
Γαλακτοκομικά και χυμοί ψυγείου: +4,91%
Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +3,98%
Οι αυξήσεις στα κρέατα αποδίδονται στις διεθνείς ανατιμήσεις εισαγόμενου μοσχαριού, στη μείωση του ζωικού κεφαλαίου και σε ζωονόσους που επηρέασαν την εγχώρια παραγωγή. Παράλληλα, το αυξημένο κόστος ενέργειας και πρώτων υλών, όπως το κακάο και ο καφές, συνέβαλε στις ανατιμήσεις σε γλυκά και ροφήματα.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η συγκράτηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ οφείλεται σε τρεις παράγοντες:

Αποκλιμάκωση του γενικού πληθωρισμού, σε συνδυασμό με τις οικονομίες κλίμακας και την οργανωτική επάρκεια των μεγάλων αλυσίδων.
Γρήγορη ανανέωση αποθεμάτων, που επιτρέπει άμεση προσαρμογή των τιμών.
Ισχυρή παρουσία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία λειτουργούν ως «ανάχωμα» στις ανατιμήσεις.
Η εικόνα δείχνει πως, παρά τις διεθνείς πιέσεις, το ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων αρχίζει να σταθεροποιεί τις τιμές του, δίνοντας μικρά αλλά ουσιαστικά περιθώρια ανακούφισης στους καταναλωτές.