Chat bots και εικονικόι εκπαιδευτές στα Ελληνικά σχολεία

Η τεχνητή νοημοσύν η artificial inteligent όπως έχει επικρατήσει διεθνώς τείνει να καθιερωθεί σαν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας. Σε όλο και περισσότερερες δραστηριότητες η τεχνητή νοημοσύνη διαδραματίζει πρωτεύοντα και καθοριστικό ρόλο. Το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να ενσωματώσει τον ατομικό βοηθό Στην εκπαίδευση με στόχο να βοηθήσει μαθητές και εκπαιδευτικούς να ανταπεξέλθουν καλύτερα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

 Η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στα ελληνικά σχολεία αναμένεται να φέρει νέες δυνατότητες και καινοτομίες στην εκπαίδευση. Ο Υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, ανακοίνωσε ότι στόχος είναι η σταδιακή ένταξη προωθημένων τεχνολογιών στο εκπαιδευτικό σύστημα, με πρώτο εργαλείο τον ατομικό βοηθό ΤΝ. Ο βοηθός αυτός θα βοηθάει στην αναγνώριση των αδυναμιών των μαθητών και θα ενημερώνει τους εκπαιδευτικούς, βελτιώνοντας την εξατομικευμένη διδασκαλία. Η κατάσταση αυτή που περιγράφετε αναδεικνύει τις σοβαρές ανισότητες στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Η έλλειψη σύγχρονων υποδομών, η κακή κατάσταση των κτιρίων και η ανεπαρκής τεχνολογική υποδομή δυσχεραίνουν την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης, ειδικά σε σχολεία με μαθητές από ευπαθείς ομάδες, όπως Ρομά και μετανάστες. Οι δυσκολίες στην πρόσβαση στη σύγχρονη τεχνολογία, όπως οι υπολογιστές και τα γρήγορα δίκτυα, περιορίζουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητες των μαθητών αυτών και τους καθιστούν πιο ευάλωτους στον αποκλεισμό από σύγχρονα εκπαιδευτικά εργαλεία και μεθόδους. Η ύπαρξη σχολείων "δύο ή τριών ταχυτήτων" δημιουργεί ένα απογοητευτικό χάσμα στην ποιότητα της εκπαίδευσης, επηρεάζοντας την κοινωνική και οικονομική ένταξη αυτών των μαθητών. Τα σχολεία που φιλοξενούν ευάλωτες ομάδες αντιμετωπίζουν ακόμη περισσότερες προκλήσεις, καθώς οι μαθητές αυτοί συχνά δεν έχουν τις ίδιες ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, κάτι που μπορεί να τους κρατήσει σε κοινωνική απομόνωση και να επιδεινώσει τις ανισότητες στην κοινωνία. Αυτό απαιτεί άμεση παρέμβαση από την Πολιτεία, όχι μόνο για την αναβάθμιση των υλικών υποδομών, αλλά και για την παροχή ίσων ευκαιριών σε όλους τους μαθητές, με τη δυνατότητα πρόσβασης σε τεχνολογία και εκπαιδευτικά μέσα που μπορούν να ενισχύσουν τη μάθηση και να προετοιμάσουν καλύτερα τους μαθητές για το μέλλον. Παράλληλα, το Πανεπιστήμιο Πατρών πρωτοπορεί με εκπαιδευτικό πρόγραμμα επιμόρφωσης στην ΤΝ για τους εκπαιδευτικούς, στοχεύοντας να ενισχύσει τις ψηφιακές τους δεξιότητες και να βοηθήσει στην αξιοποίηση εφαρμογών, όπως chatbots και εξατομικευμένα μαθήματα. Αυτή η στροφή στην ΤΝ έχει στόχο να βελτιώσει την ποιότητα της εκπαίδευσης, προσφέροντας στους μαθητές εργαλεία προσωποποιημένης μάθησης, αυτοματοποιημένη βαθμολόγηση και εικονικούς βοηθούς, οι οποίοι θα είναι διαθέσιμοι εκτός σχολικού ωραρίου.

Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση τονίζει την ανάγκη να προσεγγιστεί η ΤΝ με φιλοδοξία αλλά και προσοχή, για να διασφαλιστούν οι θετικές επιδράσεις της στην κοινωνία και να αντιμετωπιστούν πιθανοί κίνδυνοι. Με αυτά τα βήματα, η Ελλάδα στοχεύει να συμβαδίσει με τις διεθνείς τάσεις στην εκπαίδευση και να προετοιμάσει τους μαθητές για ένα μέλλον με αυξημένες τεχνολογικές απαιτήσεις.