Σύμφωνα με το πόρισμα της Κυβέρνησης τα έλαια σιλικόνης ευθύνονται για την πυρόσφαιρα και τον θάνατο τόσων νέων ανθρώπων.
Η υπόθεση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, που συγκλόνισε τη χώρα, μπαίνει σε μια νέα και νομικά εκρηκτική φάση. Ενώ η κυβέρνηση επιμένει πως η φωτιά και η «πυρόσφαιρα» που στοίχισαν τη ζωή σε δεκάδες νέους ανθρώπους προκλήθηκαν από έλαια σιλικόνης, οι οικογένειες των θυμάτων εξετάζουν το ενδεχόμενο μαζικών αγωγών αποζημίωσης.
Η αρχή έγινε από την οικογένεια του 23χρονου Άγγελου Τηλκερίδη. Με βάση την Ευρωπαϊκή Οδηγία 85/374, που προβλέπει ευθύνη του κατασκευαστή και του προμηθευτή για κάθε ελαττωματικό προϊόν, κατέθεσαν αγωγή ύψους 80 εκατομμυρίων ευρώ κατά των γερμανικών κολοσσών Bayer AG και Siemens Mobility GmbH, καθώς και κατά του ΟΣΕ και της Hellenic Train.
Η αγωγή βασίζεται στα επίσημα πορίσματα των ανακριτικών αρχών, τα οποία –σύμφωνα με τη δικογραφία– καταδεικνύουν ότι τα έλαια σιλικόνης της Bayer, που είχε προμηθεύσει η Siemens στους μετασχηματιστές του συρμού, ευθύνονται για την ανάφλεξη και τη φονική πυρόσφαιρα.
«Αν το προϊόν είναι ελαττωματικό, οι εταιρείες υποχρεούνται να αποζημιώσουν – χωρίς καμία δικαιολογία», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Θωμάς Καλβουρτζής, θείος του αδικοχαμένου Άγγελου και δικαστικός επιμελητής στο Εφετείο Θεσσαλονίκης.
Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί νομικό προηγούμενο: αν τα δικαστήρια αναγνωρίσουν ευθύνη των εταιρειών, τότε κάθε οικογένεια που έχασε άνθρωπο στα Τέμπη θα έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει τεράστιες αποζημιώσεις από τους ίδιους κολοσσούς. Και αυτό θα σημαίνει ότι το βάρος δεν θα περιοριστεί στο ελληνικό κράτος ή στον ανθρώπινο παράγοντα — αλλά θα φτάσει στο επίπεδο των διεθνών εταιρικών ευθυνών.
Οι συγγενείς δηλώνουν πως δεν τους ενδιαφέρει πρωτίστως το ποσό, αλλά η δικαίωση και η αλήθεια. «Θέλουμε να μάθουμε γιατί κάηκαν ζωντανοί 27 άνθρωποι που είχαν επιζήσει από τη σύγκρουση. Θέλουμε να το δουν όλοι — και κυρίως αυτοί που ευθύνονται», λέει ο κ. Καλβουρτζής.
Η αγωγή των Τηλκερίδηδων ίσως αποδειχθεί η αρχή ενός μεγάλου κύματος διεκδικήσεων. Αν η Δικαιοσύνη δεχτεί πως τα έλαια σιλικόνης ευθύνονται για την πυρκαγιά, τότε η ευθύνη μετατοπίζεται από τους σταθμάρχες και τους μηχανοδηγούς στις εταιρείες που παρήγαγαν, προμήθευσαν και εγκατέστησαν το υλικό που μετέτρεψε ένα σιδηροδρομικό ατύχημα σε εθνική τραγωδία.
Και τότε, το ερώτημα θα είναι αναπόφευκτο:
Αν η κυβέρνηση το παραδέχεται, θα σταθεί δίπλα στις οικογένειες — ή θα προστατεύσει τα συμφέροντα των πολυεθνικών;